Percentage kinderen in armoede dat gebruik maakt van de regeling maatschappelijke participatie kinderen
69%
> 69%
90-95%
> 69%
Bron: Jaarverslagen Stichting Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds
Aandeel huishoudens met risicovolle of problematische schulden
5%
<= 5%
4%
<= 5%
Bron: Digipanel schulden (O&S)
Percentage inwoners dat weet waar ze terecht kan voor informatie en advies bij het oplossen van schulden
38%
40%
45%
40%
Bron: Enquête Sport en Welzijn (O&S)
Gemiddelde schuld waarmee inwoners zich melden (eerder erbij om erger te voorkomen)
€ 54.500
< € 54.500
€ 45.000
< € 54.500
Bron: Allegro
Tevredenheid van klanten financiële dienstverlening
7,8
>= 7,8
Volgende meting in 2023
>= 7,8
Bron: Allegro
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd?
We nemen maatregelen die de dienstverlening voor inwoners direct eenvoudiger maken en tegelijkertijd leiden tot een efficiënter proces.
Ja
Eind september zijn we gestart met een uitgebreide Publiekscampagne waarbij we ons richten op inwoners, ketenpartners en doorverwijzers. Medewerkers van afdeling financiële dienstverlening trokken de wijken in om in gesprek te gaan met inwoners. Ook zetten we in op veel off- en online zichtbaarheid, bijv. buitenreclame, online advertising en publicaties in kranten. Met de campagne willen we meer inwoners met vragen en zorgen over geldzaken bereiken, zodat we eerder en beter kunnen helpen en het niet-gebruik van gemeentelijke regelingen tegen kunnen gaan. We zien dat het leidt tot meer bezoekers van de website van EHBG waar inwoners informatie kunnen vinden over waar ze terechtkunnen met vragen en zorgen over hun geldzaken.
Met de komst van twee extra Sociaal Raadslieden kunnen we uitbreiden op wijkpleinen waarmee we onze zichtbaarheid en toegankelijkheid nog verder vergroten.
In oktober is het Bossche Bespaarteam van start gegaan. Het bespaarteam bestaat uit een klusser en een energiecoach van Eerste Hulp Bij Geldzaken (EHBG). Het bespaarteam gaat bij inwoners thuis langs en bieden direct hulp, bijvoorbeeld bij het treffen van energiebesparende maatregelen.
Daarnaast is Bossche Aanpak Budgetbeheer (BAB) geïmplementeerd en is de hele keten van financiële dienstverlening aan de slag met deze methodiek. Met deze methodiek beschrijven wij hoe inwoners vanaf de start van het budgetbeheer begeleid kunnen worden om een duurzame financiële situatie te bereiken.
We kiezen voor een integrale aanpak. Dit doen we door meer verbinding te zoeken met andere disciplines binnen en buiten de gemeentelijke organisatie zoals Positieve Gezondheid, Gelijke Kansen (onderwijs), Werk en Inkomen, Jeugdzorg, Sport, Wonen, (Economie en) Energie, en Leefomgeving.
Ja
Vanuit armoede- en schulden is verbinding met diverse programma’s. Bijvoorbeeld bij het programma Gelijke Kansen en het programma Samen Gezond. Daarnaast is door de actuele situatie rondom de stijgende energie-lasten de samenwerking met de afdeling (Economie en) Energie geïntensifieerd. Ook is er maandelijks een beleidsoverleg met Werk en Inkomen en elk kwartaal een sector-overstijgend beleidsoverleg met collega’s uit het sociaal domein breed en het team Wonen. Vanuit perspectief op financiële zelfredzaamheid, is de afdeling aangesloten bij het Doorbraakteam, waarbij multicomplexe casussen interdisciplinair opgepakt worden. Een mooi voorbeeld van een integrale aanpak is de Jongeren Perspectief Aanpak gestart met de gemeentebrede uitrol in 2022. Bij deze aanpak slaan schuldhulpverleners de handen ineen met jongerencoaches van Traject Op Maat om jongeren uit de schulden te begeleiden.
We optimaliseren de samenwerking met maatschappelijke partners in de gemeente zodat inwoners snel doorgeleid worden naar Eerste Hulp Bij Geldzaken. We streven ernaar dat de hulpverlening door maatschappelijke partners aansluit bij de gemeentelijke schulddienstverlening.
Ja
Voor de doorontwikkeling van de opdracht Basis-ondersteuning aan (onder andere) onze partners Farent en Humanitas zijn intensieve gesprekken gevoerd hoe de samenwerking ervoor de komende jaren uitgaat zien.
Eerste Hulp Bij Geldzaken en Koo hebben gezamenlijk aangescherpt waar welke verantwoordelijkheid ligt. Er vinden operationele overleggen plaats om deze afstemming scherp te houden.
Daarnaast zijn er diverse samenwerkingen opgestart en/of geïntensiveerd om onze gemeentelijke schulddienstverlening beter bekend te maken. Hiervoor zijn onder andere (extra) gesprekken geweest met de Voedselbank, Exodus, Maatschappelijk Opvang, de Rechtbank. Om voor onze partners (o.a. Wonen Eerst, MEE, Cello) de (ervaren) bereikbaarheid te verbeteren, hebben zij een vaste contactpersoon aangesteld gekregen binnen het team Schulddienstverlening.
We breiden de collectieve zorgverzekering via de gemeente uit met een pakket voor inwoners met een laag inkomen en een laag zorggebruik, zodat het aanbod ook geschikt is met name voor jongeren die 18 jaar worden.
Ja
Sinds 2022 bieden we een derde zorgverzekerings-pakket aan voor inwoners met een laag inkomen en een laag zorggebruik.
We onderzoeken hoe we het besteedbaar inkomen per type huishouden in beeld kunnen brengen, mogelijk met gebruikmaking van de Nibud minimaeffectrapportage.
Ja
Het Nibud heeft de Minima-effectrapportage uitgevoerd. Deze is in september aangeboden aan de raad en op 10 oktober gepresenteerd tijdens Informeren & Ontmoeten.
We maken meer en beter gebruik van vindplaatsen voor inwoners met armoede en schulden. We zorgen ervoor dat Eerste Hulp Bij Geldzaken op die vindplaatsen bekend is. Zoals bij huisartsen en fysiotherapeuten.
Ja
We trekken op met collega’s om de samenwerking met huisartsenpraktijken in onze gemeente te verstevigen. Hierdoor weten huisartsen bij wie ze terecht kunnen voor ondersteuning van cliënten. We krijgen veel verzoeken vanuit partners en organisaties om aanwezig te zijn op events. We proberen hier zoveel mogelijk invulling aan te geven zodat we EHBG actief en laagdrempelig kunnen promoten. Voorbeelden hiervan zijn de energiecafés van Farent, het huurdersplatform, informatiebijeenkomsten op scholen en de ouderenbond.
In lijn met de nieuwe Wet inburgering zorgen we dat inburgeraars begeleiding krijgen richting financiële zelfredzaamheid.
Ja
We schakelen continu met Vluchtelingenwerk en WeenerXL, om dit proces in goede banen te leiden. De wet geeft aan dat de inburgeraars 6 maanden financieel ontzorgd moeten worden.
We breiden het aantal deelnemende schuldeisers bij collectief schuldregelen uit en we sluiten aan bij het schuldenknooppunt.
Ja
We hebben afspraken gemaakt met alle schuldeisers die zijn aangesloten bij collectief schuldregelen. Er vinden evaluaties plaats om het proces goed te laten verlopen.
We zijn aangesloten bij Schuldenknooppunt. We zijn bezig om dit proces te optimaliseren en verwachten dat steeds meer schuldeisers hierbij aansluiten. Lokale schuldeisers zullen door ons benaderd worden. De contacten voor landelijke schuldeisers lopen via NVVK, maar ook wij checken bij de evaluaties voor collectief schuldregelen of schuldeisers aan willen sluiten op het schuldenknooppunt.
Door aan te sluiten op het beslagregister wordt schulddienstverlening direct betrokken wanneer een deurwaarder wordt ingeschakeld.
Ja
Sinds 2021 kunnen deurwaarders via Vish inzien of een inwoner een aanvraag heeft gedaan voor een schuldentraject bij schulddienstverlening. Op basis van deze registratie dienen deurwaarders hun opdrachtgever(s) te informeren dat er een aanvraag loopt en verzoeken om het beslag niet op te leggen. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant tussen KBvG en NVVK. Wanneer deurwaarders niet op de hoogte zijn van een aanmelding voor schulddienstverlening, kan er vanuit de gemeente aan de hand van het beslagregister hierop gewezen worden en wordt er aan de deurwaarder verzocht om contact te zoeken met de opdrachtgever en de beslaglegging alsnog te beëindigen. Hiermee creëren we (schulden)rust voor de inwoner met schulden.
Deze pagina is gebouwd op 08/24/2023 13:34:41 met de export van 08/24/2023 13:13:17