Programma's

Beleggingen en overige baten en lasten

Financiën

Overhead

Om de raad meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, moet met ingang van de begroting 2017 een overzicht van de kosten van overhead in de begroting worden opgenomen.

2022

2021

Centrale overhead

32.581.539

29.929.050

Sectoroverhead

13.583.294

11.429.320

Afdelingsoverhead

4.188.334

4.511.738

Huisvestingskosten dislocaties (kantoorruimte)

897.023

1.008.581

TOTAAL OVERHEAD BRUTO

51.250.191

46.878.689

Overhead Grondbedrijf

-1.464.827

-2.094.275

Overhead Investering

-3.353.589

-2.350.586

Inkomsten

-1.991.937

-1.897.170

TOTAAL OVERHEAD NETTO

44.439.838

40.536.658

De overheadkosten vallen hoger uit dan vorig jaar, omdat in 2022 aansluiting is gezocht bij de notitie overhead van de Commissie BBV. In deze notitie wordt het begrip overhead ruimer gedefinieerd waardoor meer kosten als overhead classificeren.  Daarnaast zijn enkele kosten gecentraliseerd, met als doel de administratieve verwerking te vereenvoudigen.
Wellicht ten overvloede: de totale kosten voor de gehele gemeente stijgen niet, omdat deze kosten al deel uitmaakten van de begroting.
Verder nemen de overheadkosten toe als gevolg van de aanpassing van het prijsniveau.

 

Wat kostte het?

De exploitatie bestaat uit de jaarlijkse lasten en baten.

In totaal gaat het om de volgende bedragen (bedragen x € 1.000):

Belangrijkste verschillen

  • Vanwege de krappe arbeidsmarkt zijn meer middelen ingezet in het opzetten en uitwerken van arbeidscommunicatie, zoals branding en online campagnes. Nadeel € 0,1 miljoen.
  • Er zijn minder kosten gemaakt op het gebied van bedrijfsvoering (o.a. advies, publiciteit en voorlichting, schoonmaak, portokosten). Voordeel  € 0,2 miljoen.
  • Vanwege veranderde marktomstandigheden (rentestijging, extreem hoge inflatie als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de energiecrises) hebben we begin dit jaar onze jaarlening van € 40 miljoen niet voor één jaar vastgezet, maar voor 30 jaar. Dit leidt in 2022 tot een nadelig financieringsresultaat van € 0,5 miljoen.
  • In de begroting wordt rekening gehouden met een stelpost onderuitputting kapitaallasten. Dit leidt op dit programma tot een nadeel, maar wordt gecompenseerd door voordelen op andere programma's. Het totaal nadeel is € 1,0 miljoen.
  • In verband met de aanbesteding van het financieel systeem, het softwarepakket voor burgerzaken en de zoekmachine zijn de ontwikkel- en applicatiebudgetten niet volledig benut. Voordeel € 0,1 miljoen.
  • Er is in 2022 geen beroep gedaan op het budget voor onvoorziene kosten. Voordeel is € 0,2 miljoen.
  • Personeelskosten, nadeel € 0,3 miljoen.
  • In de begroting is rekening gehouden met een te hoge opslag voor de overheadkosten, daarnaast zijn de kosten voor sectoroverhead ondersteunende afdelingen lager. Voordeel € 0,7 miljoen.
  • Om te voldoen aan de BBV regels is bij de jaarrekening het rentepercentage dat wordt toegerekend aan activa verhoogd van 0,5% naar 0,75% waardoor een voordeel ontstaat. Op de andere programma's ontstaat een nadeel van gelijke omvang. Het voordeel bedraagt € 1,6 miljoen.
  • In de jaarrekening is zekerheidshalve een extra Vpb last genomen in verband met de resultaten die de gemeente geniet uit reclameconcessies over de periode 2018 t/m 2022. De Belastingdienst is van mening dat de opbrengsten die gemeenten genieten uit concessies met reclame-exploitanten belast zijn voor de vennootschapsbelasting. De gemeente 's-Hertogenbosch deelt dit standpunt niet en gaat in bezwaar. Nadeel € 1,6 miljoen.
  • Er is een uitspraak gedaan door de rechter over een langlopende fraudezaak. De gemeente heeft in 2022 een schadevergoeding ontvangen. Deze was echter niet begroot. Voordeel € 0,3 miljoen.
  • Er is een Vpb last opgenomen voor het grondbedrijf. Het nadeel bedraagt € 0,5 miljoen. Dit leidt op dit programma tot een nadeel, maar wordt gecompenseerd door voordeel op het programma Wonen en Werkomgeving.
  • overige verschillen, voordeel € 0,5 miljoen.
Deze pagina is gebouwd op 08/24/2023 13:34:41 met de export van 08/24/2023 13:13:17