Versterken van (overheids-)participatie en meer recht doen aan de betrokkenheid van inwoners. Door onder meer deze bestuursperiode een Bosch model te ontwikkelen;
Actief deelnemen aan samenwerking in de regio en verantwoordelijkheid blijven nemen als centrumstad;
Een actieve lobby richting Den Haag en Brussel om goed in te spelen op (inter-)nationale ontwikkelingen en beter benutten van cofinancieringsmogelijkheden vanuit provincie, Rijk en EU;
Als college zichtbaar en toegankelijk zijn en een effectieve samenwerking met de gemeenteraad stimuleren;
Het doorontwikkelen van de wijk-, buurt- en dorpenregeling (WBD) door het onderwerp ‘groen’ te incorporeren;
Doorontwikkeling bedrijfsconcept door digitalisering en aansluiting communicatie
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2022
Realisatie 2022
Ambitie 2022
Percentage inwoners dat het (helemaal) eens is met de stelling: ”De gemeente draagt samen met bewoners zorg voor de ontwikkeling in buurten en wijken.
37%
40%
35% (2021)
40%
Bron: Omnibusenquête (O&S)
Percentage inwoners dat het (helemaal) eens is met de stelling: “de gemeente is geïnteresseerd in de mening van haar burgers”
57%
60%
53% (2021)
60%
Bron: Omnibusenquête (O&S)
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd?
Deze bestuursperiode hebben we ingezet op een Bosch model om participatie te bevorderen. Het gaat om een werkwijze waarmee we, daar waar mogelijk, meer ruimte bieden aan initiatieven uit de samenleving. Komende tijd blijven we experimenteren met nieuwe instrumenten, ook in lijn met de Omgevingswet.
Gedeeltelijk
We leveren geen apart Bosch model inzake participatie op, zoals ook gemeld aan de raad. Wel passen we in ’s-Hertogenbosch participatie in vele vormen toe. Als college blijven we experimenteren met nieuwe instrumenten.
We blijven onze verantwoordelijkheid nemen als centrumgemeente in de verschillende samenwerkingsverbanden in de (sub)regio. Ook in bovenregionale en landelijke netwerken zijn we actief en zoeken we naar samenwerking rond concrete opgaven die wij niet alleen kunnen oplossen:
We dragen actief bij aan onder andere de uitrol van de Regiodeal, de uitvoering van de strategische agenda’s voor de regio Noordoost-Brabant en AgriFood Capital, en de regionale samenwerking op het gebied van arbeidsmarkt (AgriFood Capital Werkt!).
In het bestuurlijk netwerk BrabantStad werken we verder aan de invulling en uitvoering van de Stedelijke Agenda BrabantStad. We bezien ook op welke onderwerpen we gezamenlijk – B5-steden en provincie – kunnen optrekken in de lobby richting Den Haag en Brussel.
Ja
We zijn actief in bovenregionale en landelijke netwerken zoals de regio Noordoost-Brabant en BrabantStad. En werken actief verder aan de uitvoering van de desbetreffende agenda’s. Resultaten zijn opgenomen in de jaarverslagen van deze samenwerkingsverbanden die aan de raad worden gestuurd.
Binnen de wijk-, buurt- en dorpenregeling (WBD) dienen bewoners jaarlijks ongeveer 700 initiatieven in. Onder het motto: van, voor en door bewoners! Deze initiatieven voorzien bewonersadviesgroepen uit de eigen wijk, buurt of dorp van advies. De vraag is steeds ‘draagt dit initiatief bij aan de leefbaarheid in wijk, buurt of dorp? Wat dragen bewoners bij in dit initiatief? Bij een positief advies wordt het WDB toegekend. Met het WBD maken we veel mogelijk voor inwoners op een heel laagdrempelige en toegankelijke wijze.
Ja
In 2022 zijn er 622 aanvragen ingediend waarvan er 551 toegewezen zijn. Het totaal uitgekeerde bedrag is € 642.749,75.
Onze online communicatiemiddelen zijn belangrijke kanalen om in contact te blijven met onze inwoners, ondernemers en instellingen. Onze aandacht ligt bij de onlineontwikkelingen, zodat we zo efficiënt mogelijk communiceren en onze inwoners ook digitaal de beste informatie en dienstverlening kunnen bieden. Dat doen we door:
onze digitale kanalen zo toegankelijk en bruikbaar mogelijk te maken. We monitoren het gebruik en de toegankelijkheid, rekening houdend met wetgeving en privacy;
nieuwe mogelijkheden voor interactie te onderzoeken, aansluitend bij de behoeften van inwoners;
de bestaande kanalen te ontwikkelen in aansluiting bij de verwachtingen van de doelgroep;
directer en waar mogelijk gepersonaliseerd te communiceren en waar gewenst of noodzakelijk maatwerkgerichte communicatie;
beeldcommunicatie en andere specifieke communicatievormen te kiezen passend bij de doelgroep;
inzet van sociale media te focussen op zowel informatievoorziening als dialoog.
Ja
De online aanwezigheid van de gemeente is groot. Met steeds grotere thema’s is het belangrijk om dit overzichtelijk, relevant en actueel te houden. Daarom werkten we afgelopen jaar hard aan de kwaliteit, betrouwbaarheid en eenduidigheid van communicatie en de bijbehorende kanalen. Onze social media kanalen ontwikkelen zich verder. Het constant blijven monitoren en afstemmen op de doelgroep heeft ook dit jaar ervoor gezorgd dat we relevant, van betekenis en effectief blijven communiceren met de verschillende doelgroepen op deze kanalen. Niet alleen zijn de volgers op al deze kanalen gegroeid. Ook is er nog steeds relevante interactie en baseren we een groot deel van onze sentiment-analyses op deze kanalen. Naast social media zijn we constant op zoek naar relevante (online) kanalen om interactie en informatievoorziening voor zo veel mogelijk inwoners toegankelijk te maken. Afgelopen jaar zijn we gestart met het wekelijkse digitale nieuwsbrieven en loopt er een pilot met een eigen podcast. De gemeentelijke website wordt na 6 jaar volledig herzien om aan te sluiten op moderne behoeften en meer flexibiliteit te bieden voor informatievoorziening op grote thema’s. Herzien van de huidige content en kwaliteit hoort daarbij.. Hiermee kunnen we een professionaliseringsslag maken op de grote hoeveelheid online initiatieven die er nu zijn. Participatiemogelijkheden worden onderzocht om in de toekomst ook in te kunnen zetten binnen deze nieuwe site. Deze nieuwe site zal het centrum van de online dienstverlening worden voor de gemeente. In 2022 is gestart en in 2023 wordt de nieuwe site opgeleverd.
In 2022 werken we verder aan public affairs en lobby. In het jaarverslag maken we melding van de lobbyactiviteiten.
Ja
We hebben veel oog voor de kansen die lobby en public affairs bieden. In die context benoemen we kunnen de volgende zaken:
Het kabinet verdeelt verschillende fondsen. Voor ’s-Hertogenbosch sprong daarbij het mobiliteitsfonds het meest in het oog, met kansen om daar de knooppuntontwikkeling en ontwikkeling van ’s-Hertogenbosch-Oost als propositie voor in te dienen. Dankzij een geslaagde lobby is het gelukt om hieruit circa €100 miljoen voor de mobiliteitsontwikkelingen in ’s-Hertogenbosch te bestemmen.
We zijn er in geslaagd om vier plekken in VNG-commissies te verkrijgen zodat we deze voor onze Lobby kunnen gebruiken
Bij het onderwerp energiearmoede hebben we op Prinsjesdag voor en achter de schermen de (toen bestaande) zorgen van en namens gemeenten kunnen uiten.
We hebben tal van verschillende werkbezoeken van bewindspersonen, Kamerleden, en ambtelijke functionarissen aan ’s-Hertogenbosch kunnen faciliteren.
We continueren de ingezette organisatieontwikkeling van 2020. Dit draait om drie aandachtsgebieden: opgavegericht werken, persoonlijk leiderschap en eenvoud. Juist deze periode van crisis in de gezondheidszorg (en de gevolgen daarvan) en de economie vraagt om het acteren volgens deze drie principes. De behoefte aan en het gebruik van slimme data neemt steeds grotere vormen aan. Deze verdergaande digitalisering, technologie en data zorgen voor permanente en ingrijpende veranderingen in ons werk. Zij vragen om het voortdurend aanpassen van en bijblijven in onze professionaliteit. Externe gerichtheid en flexibiliteit is de basis van goed meebewegen met deze veranderingen. De gevolgen van de coronacrisis voor onze organisatie en personeel worden steeds duidelijker. Dat geldt zowel voor de maatschappelijke opgaven als voor onze manier van werken.
Ja
De situatie m.b.t. de krapte op de arbeidsmarkt heeft in 2022 de nodige inspanning en aanpassing gevraagd van ons personeel. Er is gewerkt aan een nieuwe arbeidsmarktcampagne, om daarmee nieuw personeel aan te trekken. Ook is er onderzoek gedaan naar het werkplezier. Dat heeft geleid tot aanbevelingen rondom het verminderen van werkdruk en het versterken van de sociale cohesie. Er is een leergang gestart rondom programmatisch werken, met programmamanagers waarbij theorie en praktijk worden gecombineerd. We werken toe naar een Bossche manier van programmatisch werken. Eenvoud is een leidraad voor alle nieuwe initiatieven. Daarnaast bevorderen we eenvoud via decentrale verbetertrajecten waarin het slim toewerken naar nieuwe producten of diensten en het verbeteren van huidige werkprocessen centraal staan. Intern opgeleide procesbegeleiders van het Bosch Netwerk Procesbegeleiders hebben hierin een actieve rol. Datagedreven werken ondersteunen we door een leergang leiderschap bij digitale transformatie. Om de manier van werken aan te laten sluiten bij de maatschappelijke opgaven, is een verkenning gedaan naar de middelenfuncties.
Deze pagina is gebouwd op 08/24/2023 13:34:41 met de export van 08/24/2023 13:13:17