Paragrafen

Lokale heffingen

 

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de gemeenteraad – conform de voorstellen van het college – de belastingtarieven voor 2022 geïndexeerd met 1,315%. Een overzicht van de tarieven is te vinden in de begroting 2022 en de bijbehorende belastingvoorstellen.

In 2022 zijn de navolgende opbrengsten verantwoord, exclusief de afwikkeling van aanslagen over eerdere jaren (bedragen x € 1.000):

Afvalstoffenheffing

16.500

16.718

218 V

Rioolheffing (eigendom + gebruik)

11.627

11.259

368 N

OZB (eigendom + gebruik)

44.592

44.410

72 N

RZB (eigendom + gebruik roerende zaken)

8

10

2 V

Hondenbelasting

971

1.004

33 V

Precariobelasting

592

468

124 N

Toeristenbelasting

1.366

1.461

95 V

Leges Publieke Dienstverlening

1.184

1.266

82 V

Parkeerbelastingen

880

1.514

634 V

Toelichting op de (belangrijkste) afwijkingen:

  • De meeropbrengst Afvalstoffenheffing wordt veroorzaakt door een hogere groei van het aantal woningen in 2022 dan begroot.
  • De minderopbrengst Rioolheffing wordt veroorzaakt doordat het riool grootverbruik (waterverbruik boven 500 m3) lager is dan begroot.
  • De minderopbrengst OZB wordt veroorzaakt doordat het aantal niet-woningen ongeveer gelijk is gebleven in plaats van gegroeid. Er is een beperkt aantal nieuwe niet-woningen gerealiseerd. Daarnaast wordt de minderopbrengst veroorzaakt doordat de waardestijging van woningen 7,8% bedraagt in plaats van 8,5%.
  • De minderopbrengst Precariobelasting wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er geen Precariobelasting is geheven over de maand januari naar aanleiding van de lockdown als gevolg van de coronacrisis. Daarnaast zijn enkele precario-objecten verwijderd, zoals enkele door ondernemers opgezegde vergunningen voor terrassen.
  • De meeropbrengst Toeristenbelasting wordt veroorzaakt door meer overnachtingen, vooral in het laatste halfjaar van 2022.
  • Leges Publieke Dienstverlening: De meeropbrengst is met name het gevolg van een inhaaleffect. Tijdens de coronacrisis zijn er minder reisdocumenten afgegeven. Nu is er sprake van een inhaaleffect waardoor de legesopbrengsten hoger zijn dan geraamd.
  • Parkeerbelastingen: De meeropbrengst wordt verklaard doordat 2022 het eerste jaar is geweest dat de scanauto volledig ingezet kon worden. Deze volledige inzet van de scanauto heeft tot meer naheffingsaanslagen geleid dan begroot.

Kwijtschelding van gemeentelijke heffingen
De gemeente ’s-Hertogenbosch voert een actief en maximaal kwijtscheldingsbeleid. Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt verleend op basis van 100% van de bijstandsnorm. Kwijtschelding heeft vooral betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2022 was er een bedrag van € 1.257.440 begroot; de realisatie bedroeg € 1.187.635. Oorzaak van het verschil is dat er minder kwijtscheldingsverzoeken zijn ontvangen dan begroot.

Ontwikkeling woonlasten gemeente ‘s-Hertogenbosch

Een van de uitgangspunten van ons tarievenbeleid voor 2022 was dat de woonlasten in onze gemeente enkel zouden worden verhoogd met een inflatiecorrectie. Onder woonlasten worden in dit verband verstaan: OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing.

De (gemiddeld) te betalen woonlasten zijn in 2022 licht gestegen ten opzichte van 2021 als gevolg van de inflatiecorrectie en een hogere afvalstoffenheffing.

Benchmark woonlasten provincie Noord-Brabant
Deze benchmark maakt de ontwikkeling van de lokale lasten inzichtelijker en vergelijkt voor alle gemeenten binnen de provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. In de provincie Noord-Brabant zijn 61 gemeenten vergeleken. In 2022 zijn er 2 gemeenten met lagere woonlasten dan de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Woonlasten landelijk
Jaarlijks publiceert het COELO (onderzoeksinstituut van de Rijksuniversiteit Groningen) de kerngegevens van de belastingen van de 40 grootste gemeenten. Daarin is opgenomen een overzicht van de (ontwikkeling van de) woonlasten. Als woonlasten worden in aanmerking genomen OZB eigendom, rioolheffing (eigendom en gebruik) en afvalstoffenheffing. De woonlasten worden door het COELO gesplitst in woonlasten voor een huurder en woonlasten voor een eigenaar/bewoner. In 2022 zijn er 6 vergelijkbare gemeenten met lagere woonlasten m.b.t. huurwoningen. In 2021 waren dat er 8. Voor wat betreft de koopwoningen is er 1 vergelijkbare gemeente met lagere woonlasten. In 2021 was dat er eveneens 1.

Vergelijking begrote woonlasten en realisatie woonlasten
In deze paragraaf schetsen we niet alleen de ontwikkeling van de woonlasten ten opzichte van voorgaande jaren en ten opzichte van andere gemeenten. We geven ook een overzicht van de realisatie van de woonlasten in het afgelopen jaar versus de begrote woonlasten. In onderstaande tabel geven we inzicht in de realisatie van de woonlasten in 2022 ten opzichte van de begroting 2022. Bij de uiteindelijke vaststelling van de tarieven voor belastingjaar 2022 is uitgegaan van een stijging van de gemiddelde WOZ-waarde van woningen met 8,5%. Voor bedrijfspanden is bij de begroting uitgegaan van een stijging van de gemiddelde WOZ-waarden met 0,5%. De woningen blijken gemiddeld met 7,8% in waarde te zijn gestegen. De bedrijfspanden blijken gemiddeld met 2,8% in waarde te zijn gestegen.

eigenaar (€)

gebruiker (€)

eigenaar (€)

gebruiker (€)

eig. + gebr. (€)

begr.

real.

begr.

real.

bedrag

%

bedrag

%

bedrag

%

Woning € 215.000

€ 236

€ 234

€ 297

€ 297

- € 2

 -0,8 %

€ 0

0,0 %

-€ 2  

-0,4 %

Woning € 362.000

€ 352

€ 349

€ 297

€ 297

- € 3

-0,9 %

€ 0

0,0 %

-€ 3

-0,5 %

Woning € 462.000

€ 431

€ 428

€ 297

€ 297

- € 3

-0,7 %

€ 0

0,0 %

- €3

-0,4 %

Bedrijf € 381.000

€ 1.226

€ 1.251

€ 994

€ 1.014

€ 25

2,0%

 € 20

2 %

€ 45

2 %

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2023 13:34:41 met de export van 08/24/2023 13:13:17