Wat kostte het?
De exploitatie bestaat uit de jaarlijkse lasten en baten.
In totaal gaat het om de volgende bedragen (bedragen x € 1.000):
Rekening 2021 | Begroting primitief 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Rekening 2022 | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 26.847 | 28.146 | 30.408 | 27.546 | 2.862 | ||
Baten | 17.566 | 23.432 | 25.861 | 24.184 | -1.677 | ||
Saldo | -9.281 | -4.715 | -4.547 | -3.362 | 1.185 |
Belangrijkste verschillen
- Latere oplevering van investeringen leiden tot voordelen op de kapitaallasten. Verhoging van de rekenrente levert daarentegen nadelen op (hier staat een voordeel tegenover binnen het programma Beleggingen). Voordeel € 0,6 miljoen.
- Het nadeel op parkeren ad € 0,3 miljoen wordt veroorzaakt door een aantal factoren. Deze staan toegelicht bij de financiële hooflijnen.
- De afgelopen jaren is hard gewerkt aan constructieve veiligheid en het aanpassen van vele kunstwerken (bruggen, kademuren e.d.). Als gevolg van het doorschuiven van onderzoeken, door weersomstandigheden en regelgeving van het waterschap, worden geplande werkzaamheden pas uitgevoerd in 2023. Voordeel € 0,4 miljoen.
- Van de geplande onderhoudswerkzaamheden verhardingen is 95% uitgevoerd. De rest zal in 2023 worden opgepakt. Voordeel € 0,3 miljoen.
- Het beheer en onderhoud van verkeersregelinstallaties is als gevolg van capaciteitsproblemen in niet volledig uitgevoerd. Voordeel € 0,1 miljoen.
- De havengelden werden in 2021 verhoogd, omdat toen rekening werd gehouden met minder doorvaarten. In 2022 zijn de doorvaarten hoger dan initieel ingeschat. Voordeel € 0,1 miljoen.