Wat wilden we bereiken?
Om de bereikbaarheid van de stad tijdens de uitvoering van werken te waarborgen, vindt een vroegtijdige afstemming van activiteiten in de openbare ruimte plaats. Met de belanghebbenden (onder andere de hulpdiensten en het openbaar vervoer) wordt intensief gecommuniceerd tijdens het voortraject, bij de start en de uitvoering van werken in de openbare ruimte. Het bereikbaarheidsteam speelt hierin een centrale rol. |
---|
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2022 | Realisatie 2022 | Ambitie 2022 |
---|---|---|---|---|
Percentage inwoners dat tijdig op de hoogte wordt gebracht van werkzaamheden, stremmingen en/of omleidingen in hun buurt | 69% | 69% | 61% (KTO 2021) | 69% |
Bron: KTO B&P | ||||
Percentage inwoners dat de kwaliteit van de informatie goed vindt | 65% | 65% | 57% (KTO 2021) | 65% |
Bron: KTO B&P | ||||
Percentage inwoners dat vindt dat ze tijdens werkzaamheden in hun buurt hun woning goed kunnen bereiken | 67% | 67% | 67% (KTO 2021) | 67% |
Bron: KTO B&P |
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator | Gerealiseerd? | |
---|---|---|
Binnen het programma Constructieve veiligheid worden de komende jaren civieltechnische kunstwerken (bruggen, tunnels, viaducten en kademuren) onderzocht. Als eerste worden de meest risicovolle en impactvolle kunstwerken onderzocht. De maatregelen die noodzakelijk zijn voor een toekomstbestendig en veilig areaal, worden integraal afgestemd en uitgevoerd. Ook wat betreft het moment van uitvoering. Zo houden we ‘s-Hertogenbosch bereikbaar en beperken we de verkeershinder, nu en in de toekomst. | Ja |
Via internet (http://bereibaarheid.andes.nl/s-hertogenbosch ) publiceren wij de verkeershinder van projecten en evenementen. Op de gemeentelijke website publiceren we de actuele werkzaamheden in de openbare ruimte. Voor de opgestelde processen voor projecten en VTH blijft het nodig om deze regelmatig onder de aandacht te brengen zodat de aanvragers tijdig het B-team betrekken. Hierdoor worden werkzaamheden op elkaar afgestemd, stakeholders tijdig geïnformeerd en de tijdelijke verkeersmaatregelen goed voorbereid. De hinder voor de weggebruiker wordt hierdoor zo veel als mogelijk geminimaliseerd. | Ja |
---|
Het proces voor evenementen wordt op dit moment zodanig voorbereid dat het voor de gebruiker/aanvrager eenvoudig(er) en duidelijker(er) moet zijn om een evenement aan te melden. Hier zijn meerdere afdelingen (o.a. Evenementen bureau, OOV, B&P) bij betrokken. | Ja |
---|
Wij volgen het landelijk beleid ten aanzien van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en toetsen deze aan onze beleidskaders. Met behulp van iVRI’s werken we aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie verkeerslichten, intelligente verkeersregelinstallaties die niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data ontvangen en daarop regelingen aanpassen. Dit geeft bijv. mogelijkheden om bepaalde verkeersstromen prioriteit te geven boven andere, denk aan hulpdiensten die beter en veiliger door de stad kunnen worden geleid. Hierdoor ontstaan mogelijk besparingen in bijv. tijd, brandstof en CO2. Hoe slimmer we die onderlinge communicatie regelen, hoe efficiënter we verkeersstromen op elkaar kunnen afstemmen. Het afstellen van verkeersregelinstallaties verloopt met iVRI’s straks meer continue en volautomatisch, met optimalisatie naar de beleidskaders als uitgangspunt. | Ja |
---|
Een uitvoeringsmoment, eventuele fasering en uitvoeringswijze van projecten, evenementen en werkzaamheden die van invloed zijn op de bereikbaarheid van de stad worden besproken in het Bereikbaarheidsteam. Op basis daarvan wordt bepaald wanneer deze activiteiten uitgevoerd kunnen worden en welke tijdelijke verkeersmaatregelen/ omleidingen daarbij nodig zijn. | Ja |
---|
Via het Regionale Verkeers Team Noord-Oost Brabant (RVT-NOB) worden maandelijks op regionaal niveau de activiteiten afgestemd, met als doel het integraal werken en beperken van de verkeershinder. Deelnemers zijn de gemeentelijke wegbeheerders in Noord-Oost brabant, Provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en hulpdiensten. | Ja |
---|