Wat wilden we bereiken?
Een bereikbare, leefbare, duurzame, gastvrije en actieve stad. Dit is uitgewerkt in mobiliteitsdoelen. Wat we willen bereiken en onderstaande indicatoren en doelstellingen zijn gebaseerd op het bestaande beleid – Actualisatie Koersnota 2017 en daarna opgenomen in het Actieplan Duurzame Mobiliteit en de Bereikbaarheidsstrategie. |
---|
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2022 | Realisatie 2022 | Ambitie 2022 |
---|---|---|---|---|
Indexcijfer voor reistijden met de fiets binnen de gemeente | 100 | 98 | 99 | 98 |
Bron: SO | ||||
Indexcijfer actief vervoer: het aantal interne actieve verplaatsingen (lopen, (elektrische) fiets) in de totale mobiliteit | 100 | 102 | 102 | 102 |
Bron: SO | ||||
Indexcijfer autoreistijden op de daarvoor bedoelde routes in de gemeente | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bron: SO |
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator | Gerealiseerd? | |
---|---|---|
Voorbereiding snelfietsroute ’s-Hertogenbosch – Veghel: planstudie | Gedeeltelijk |
Leefbaarheid kernen: vanuit kleinschalig vervoer buitengebied: actief meedenken voor maatwerk oplossingen en blijvend participeren aan digitaal platform met bereikbaarheidsinformatie. | Ja |
---|
De Raad heeft in 2021 de actualisatie van het verkeersveiligheidsbeleid vastgesteld, met daarin de volgende punten:
| Ja |
---|
Kleine maatregelen lopen, fietsen en deelmobiliteit in de Centrumzone conform de Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie en -Agenda. | Ja |
---|
Continue monitoring verkeer en vervoer. | Ja |
---|
Actief inspelen op kleine verkeersvragen en –knelpunten. | Ja |
---|
Kanaalboulevard fase 2 en 3, vanaf Kardinaal van Rossumplein tot aan Citadellaan; dit gedeelte wordt samen opgepakt met GZG- ontwikkeling (uitwerking en realisatie). | Gedeeltelijk |
---|
Oranjeboulevard, noordelijk deel: planstudie | Nee |
---|
Uitwerken maatregelen voor Duurzame Mobiliteit, op basis van Actieplan Duurzame Mobiliteit. | Ja |
---|
Een forse toename van het aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen. | Ja |
---|
Mobiliteitsdata op orde | Ja |
---|
Verduurzamen bevoorrading binnenstad. | Ja |
---|
Community aanpak gericht op verbetering van duurzame en (gastvrije) bereikbaarheid. | Ja |
---|
Het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitsconcepten, rondom deelmobiliteit en andere innovaties die zich aandoen. | Ja |
---|
Voorbereiding Snelfietsroute 's-Hertogenbosch - Zaltbommel: voorbereiding en uitvoering (onderdeel MIRT A2 quick wins) | Ja |
---|
Voorbereiding Snelfietsroute 's-Hertogenbosch - Eindhoven: planstudie | Gedeeltelijk |
---|
Met het Rijk en regionale partners participeren wij in een Gebiedsgerichte (programma)aanpak MIRT A2 Deil-Vught: in 2022 wordt gewekt aan de planuitwerking van het voorkeursalternatief voor een structurele oplossing op de lange termijn. Daarnaast gaan we door met het realiseren van quick-wins voor de korte termijn om de A2 te ontlasten en de bereikbaarheid van onze stad te verbeteren, onder andere met netwerkbreed gecoördineerd verkeersmanagement en een reizigers en werkgeversaanpak. | Gedeeltelijk |
---|
Knooppunt ontwikkeling Spoorzone: In 2021 starten we in samenwerking met het Ministerie van I&W, Provincie, NS en ProRail met een MIRTverkenning voor Knooppunt Station 's-Hertogenbosch. Deze MIRTverkenning kan leiden tot een voorkeursontwerp voor een toekomstvast stationsgebied richting 2040, met een eerste rond 2030. medio 2023 met ondere andere het uitbreiden van fietsenstallingen aan de westzijde Concrete ambities van de samenwerkende partijen betreffende aanpak van de Centrale as over de sporen inclusief de daarvoor noodzakelijke aanpassingen aan de stationshallen en daarmee de (ver)bouw van de stationshallen aan centrum- en westzijde, Aanleg achtste (zij)perron met bijbehorende spoor infrastructuur, Herinrichting van het Stationsplein met ruimte voor nieuwe gedeelde mobiliteitsconcepten, Herinrichting Da Vinciplein/Leeghwaterlaan, Opwaardering van het bestaande busstation, inclusief wachtvoorzieningen en de realisatie van gebouwde fietsenstalling aan de Paleiskwartierzijde inclusief hier naartoe leidende fietsinfrastructuur. | Ja |
---|
In 2022 werken we maatregelen verder uit ter verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de oostelijke gemeentedelen (met name Groote Wielen/Rosmalen). We sluiten hierbij aan bij de MIRT A2 maatregelen. | Gedeeltelijk |
---|