18. Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
Programma | Resultaat | ||||
11 Bestuursorganen en -ondersteuning | 1.070.273 | geen | |||
13 Dienstverlening | 175.131 | geen | |||
32 Gezondheid | -126.991 | Op dit programma resteren een aantal kleine overschrijdingen (KOO, personeelskosten, huurkosten, opvang Oekraïense vluchtelingen). Vanwege hun omvang zijn die niet gerapporteerd in de MARAP (<50K). Gedeeltelijk staat er dekking op een ander programma tegenover (36K opvang Oekraïense vluchtelingen) en verschuiving over programma's (35K personeelskosten). Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid van 55K, maar vanwege de omvang van de posten, niet rapporteren. | |||
33 Veiligheid | 447.724 | geen | |||
35 Cultureel klimaat | -374.537 | Het college heeft (in januari 2016) besloten om volksfeestachtige evenementen en lokale initiatieven die primair gericht zijn op goede doelen, waar mogelijk met 'gesloten beurs' te faciliteren. Het betreft onder andere kosten voor carnaval, koningsdag, Jazz in Duketown, intocht Sinterklaas en kleine charitatieve evenementen. De laatste jaren nemen de kosten van het faciliteren van evenementen toe. De gemeenteraad is over dit nadeel geïnformeerd bij de MARAP Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid | |||
39 Opgroeien en talentontwikkeling | -501.905 | Om aan de voorschriften van het BBV te voldoen over de renteomslag, is de renteomslag verhoogd naar 0,75% terwijl 0,5% is begroot. Hierdoor ontstaat op dit programma een nadeel, met daartegenover een voordeel op het programma Beleggingen en overige baten en lasten. De afwijking ontstaat derhalve agv toepassen van wettelijke regels en heeft per saldo geen financiële impact. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
40 Wonen en zorg | -52.577 | Op dit programma resteren een aantal kleine overschrijdingen agv hogere personeelskosten. Gemeentebreed is juist sprake van lagere personeelskosten. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
41 Participatie en daginvulling | 180.657 | geen | |||
51 Wonen en werkomgeving | -2.815.619 | In het najaar 2022 heeft de commissie een uitspraak gedaan over bijdragen aan activa van het Rijk. Omdat het Rijk het kasstelsel toepast, is het niet toegestaan voor gemeenten om bijdragen aan het Rijk te activeren. Deze verslagregel moeten we volgen, daarom is de restantboekwaarde van de Vervroegingsbijdrage A59 uit 2005 ineens ten laste van het resultaat gebracht. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
52 Bereikbare stad | 1.241.100 | geen | |||
53 Sport en recreatie | 566.928 | geen | |||
54 Milieu respecterende ontwikkelingen | -213.369 | Om aan de voorschriften van het BBV te voldoen over de renteomslag, is de renteomslag verhoogd naar 0,75% terwijl 0,5% is begroot. Hierdoor ontstaat op dit programma een nadeel, met daartegenover een voordeel op het programma Beleggingen en overige baten en lasten. De afwijking ontstaat derhalve agv toepassen van wettelijke regels en heeft per saldo geen financiële impact. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
55 Cultuurhistorische kwaliteit | 243.175 | geen | |||
71 Ruimte voor economie en voorzieningen | 208.047 | geen | |||
72 Werk en inkomen | -845.590 | Het nadeel ontstaat op BUIG. We zijn wettelijk verplicht uitkeringen te verstrekken, ongeacht het budget dat het Rijk ter beschikking stelt. In de MARAP is de raad over de afwijking geïnformeerd. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
73 Armoede en schulden | 59.020 | geen | |||
91 Beleggingen en overige baten en lasten | -1.036.129 | Op dit programma drukt het nadeel als gevolg van VPB (-1,6M). In de jaarrekening is zekerheidshalve een extra vpb-last genomen in verband met de resultaten die de gemeente geniet uit reclameconcessies over de periode 2018 t/m 2022. De Belastingdienst is van mening dat de opbrengsten die gemeenten genieten uit concessies met reclame-exploitanten belast zijn voor de vennootschapsbelasting. De gemeente ‘s-Hertogenbosch deelt dit standpunt niet en gaat in bezwaar tegen de correcties die de Belastingdienst doorvoert op de ingediende aangiften vpb. De gemeenteraad is al een aantal jaren middels de risicoparagraaf van de begroting en jaarrekening geïnformeerd over deze post. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
92 Gemeentelijke belastingen | 687.530 | geen | |||
93 Algemene uitkering gemeentefonds | -870.218 | De begrotingsafwijking ontstaat door actualisatie van de berekening van de algemene uitkering. De gemeente heeft geen invloed op de uitkomst van de berekening. Gedurende het jaar wordt de gemeenteraad op diverse momenten geïnformeerd over de ontwikkeling van de algemene uitkering. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid. | |||
Totaal | -1.957.351 | Conclusie obv bovenstaande analyse van de programma's met een nadelige uitkomst geen materiële begrotingsonrechtmatigheid. | |||
Verrekening reserves | |||||
Programma | toevoeging | beschikking | |||
11 Bestuursorganen en -ondersteuning | - | 577.953 | Hogere beschikking betreft inzet bedrijfsrisico reserve Stadsbeheer. Dit is een gesloten circuit (FV 212) | ||
13 Dienstverlening | -63.836 | - | Reserve nog uit te voeren werken. Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. | Conclusie | |
32 Gezondheid | -3.784.969 | 648.376 | reserve nog uit te voeren werken (25K toevoeging en 35K beschikking). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
33 Veiligheid | -1.464.744 | Reserve Zorg- en veiligheidshuis (extra toevoeging 516K). Dit is een gesloten circuit (FV 212). | Geen begrotingsonrechtmatigheid | ||
35 Cultureel klimaat | - | - | Geen begrotingsonrechtmatigheid | ||
39 Opgroeien en talentontwikkeling | - 9.527.863 | 7.106.929 | Hogere beschikkingen (7.117K) en hogere toevoegingen (10.314K) betreffen de reserve SZF. DIt is een gesloten circuit (FV 212). In dit geval betreft het verrekening van de resultaten van Jeugdhulp. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
40 Wonen en zorg | - 8.778.702 | 470.163 | Hogere storting in reserve uit te voeren werken (15K). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Betreft hier budgetten opvang Oekraïense vluchtelingen en POK middelen. | ||
41 Participatie en daginvulling | -65.000 | - | Hogere storting in reserve uit te voeren werken (65K). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Betreft hier budgetten opvang Oekraïense vluchtelingen en mantelzorgbeleid. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
51 Wonen en werkomgeving | - 23.959.280 | 1.514.500 | De hogere storting betreft voor 21,2M het resultaat grondbedrijf. Dat wordt verrekend met de reserve grondbedrijf (gesloten circuit FV 212). Daarnaast 2,8M extra afgedragen aan reserve grote werken. Ook dit is een gesloten circuit FV 212. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
52 Bereikbare stad | - | - | Geen begrotingsonrechtmatigheid | ||
53 Sport en recreatie | - | - | Correctie afschrijvingen tlv reserve vaste activa (gesloten circuit FV 212). | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
54 Milieu respecterende ontwikkelingen | - 255.072 | De hogere stortingen betreffen enerzijds de verrekening van de VPB correctie afvalstoffendienst (109K) met de bedrijfsrisicoreserve Afvalstoffendienst (gesloten circuit 212). Anderzijds reserve nog uit te voeren werken. Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft hier diverse projecten duurzaamheid. | |||
55 Cultuurhistorische kwaliteit | - 42.834 | - | reserve nog uit te voeren werken (36K hogere storting). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft hier haalbaarheidsstudie herbestemming monumenten en materiële verzorging archieven. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
71 Ruimte voor economie en voorzieningen | -1.798.363 | - | reserve nog uit te voeren werken (20K hogere storting). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
72 Werk en inkomen | - 4.452.539 | - | De hogere toevoeging betreft enerzijds het resultaat op het participatiebudget (3,9M) dat onderdeel is van de decentralisaties SD en verrekend wordt met de reserve SZF (FV 212). Anderzijds betreft het een hogere storting in de reserve uit te voeren werken (0,9M). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft met name Rijksmiddelen voor het Regionale Werkbedrijf. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
73 Armoede en schulden | -1.023.970 | - | reserve nog uit te voeren werken (1,023K hogere storting). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft hier vooral de middelen voor het verstrekken van de Energietoeslag en POK. | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
91 Beleggingen en overige baten en lasten | -1.871.720 | - | Op dit programma zitten diverse verrekeningen met reserves. Op individueel niveau zijn overschrijdingen (hogere toevoegingen) zichtbaar op: | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
92 Gemeentelijke belastingen | - | - | |||
93 Algemene uitkering gemeentefonds | -7.927.279 | - | Betreft | Geen begrotingsonrechtmatigheid | |
Totaal | -65.016.171 | 10.317.921 | |||
Conclusie: geen onrechtmatige toevoegingen dan wel beschikkingen over reserves. | |||||
Investeringskredieten | |||||
Programma | Overschrijding | ||||
11 Bestuursorganen en -ondersteuning | - | ||||
13 Dienstverlening | - | ||||
32 Gezondheid | - | ||||
33 Veiligheid | - | ||||
35 Cultureel klimaat | - | ||||
39 Opgroeien en talentontwikkeling | - | ||||
40 Wonen en zorg | - | ||||
41 Participatie en daginvulling | - | ||||
51 Wonen en werkomgeving | 53.010 | Afboeken negatieve kredieten, ook aan inkomsten kant (50K). Restant niet materieel. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig. | |||
52 Bereikbare stad | 2.077.528 | Overschrijdingen op uitgavenkredieten, deels gecompenseerd door overschrijdingen aan inkomsten kant (€ 1,5M) . Het resterende saldo valt grotendeels weg tegen het saldo van de afboekingen (sec SO 1,8M uitgaven en 1,35M inkomsten). Bij SB worden de restantkredieten TF Deutersestraat afgeboekt. Uitgaven en inkomsten lopen hier tegen elkaar weg. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig. | |||
53 Sport en recreatie | 96.035 | Op hetzelfde programma vindt een afboeking plaats van € 116.241; daarmee wordt voldaan aan artikel 6 lid 4b van de financiële verordening. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig. | |||
54 Milieu respecterende ontwikkelingen | 127.338 | Op hetzelfde programma vindt een afboeking plaats van € 6M; daarmee wordt voldaan aan artikel 6 lid 4b van de financiële verordening. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig. | |||
55 Cultuurhistorische kwaliteit | |||||
71 Ruimte voor economie en voorzieningen | |||||
72 Werk en inkomen | 58.349 | Op hetzelfde programma vindt een afboeking plaats van € 131.044; daarmee wordt voldaan aan artikel 6 lid 4b van de financiële verordening. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig. | |||
73 Armoede en schulden | - | ||||
91 Beleggingen en overige baten en lasten | - | ||||
92 Gemeentelijke belastingen | - | ||||
93 Algemene uitkering gemeentefonds | - | ||||
Totale gerapporteerde overschrijdingen | 2.412.260 | ||||
Bovendien vastgesteld dat correcties op uitgavenkredieten (€ 3,3 miljoen) gecompenseerd worden door even grote correcties op de inkomstenkredieten | |||||
En dat de afboeking van inkomstenkredieten (€ 3,8 miljoen dit betreft restauratie militair erfgoed), geleid heeft tot afboeking van het uitgavenkrediet voor hetzelfde bedrag. | |||||
Conclusie: geen onrechtmatige overschrijdingen van investeringskredieten. |