Jaarrekening

Toelichtingen op de balans met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële vastlegging en overige toelichtingen

18. Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

 

Exploitatie 

Programma

 Resultaat 

11 Bestuursorganen en -ondersteuning

 1.070.273

geen

13 Dienstverlening      

 175.131

geen

32 Gezondheid

-126.991

Op dit programma resteren een aantal kleine overschrijdingen (KOO, personeelskosten, huurkosten, opvang Oekraïense vluchtelingen). Vanwege hun omvang zijn die niet gerapporteerd in de MARAP (<50K). Gedeeltelijk staat er dekking op een ander  programma tegenover (36K opvang Oekraïense vluchtelingen) en verschuiving over programma's (35K personeelskosten). Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid van 55K, maar vanwege de omvang van de posten, niet rapporteren. 

33 Veiligheid           

  447.724

geen

35 Cultureel klimaat    

 -374.537

Het college heeft (in januari 2016)  besloten om volksfeestachtige evenementen en lokale initiatieven die primair gericht zijn op goede doelen, waar mogelijk met 'gesloten beurs' te faciliteren. Het betreft onder andere kosten voor carnaval, koningsdag, Jazz in Duketown, intocht Sinterklaas en kleine charitatieve evenementen. De laatste jaren nemen de kosten van het faciliteren van evenementen toe. De gemeenteraad is over dit nadeel geïnformeerd bij de MARAP  Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid

39 Opgroeien en talentontwikkeling

 -501.905

Om aan de voorschriften van het BBV te voldoen over de renteomslag, is de renteomslag verhoogd naar 0,75% terwijl 0,5% is begroot. Hierdoor ontstaat op dit programma een nadeel, met daartegenover een voordeel op het programma Beleggingen en overige baten en lasten. De afwijking ontstaat derhalve agv toepassen van wettelijke regels en heeft per saldo geen financiële impact. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

40 Wonen en zorg

 -52.577

Op dit programma resteren een aantal kleine overschrijdingen  agv hogere personeelskosten. Gemeentebreed is juist sprake van lagere personeelskosten. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

41 Participatie en daginvulling

  180.657

geen

51 Wonen en werkomgeving

 -2.815.619

In het najaar 2022 heeft de commissie een uitspraak gedaan over bijdragen aan activa van het Rijk. Omdat het Rijk het kasstelsel toepast, is het niet toegestaan voor gemeenten om bijdragen aan het Rijk te activeren. Deze verslagregel moeten we volgen, daarom is de restantboekwaarde van de Vervroegingsbijdrage A59 uit 2005 ineens ten laste van het resultaat gebracht. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

52 Bereikbare stad      

 1.241.100

geen

53 Sport en recreatie   

 566.928

geen

54 Milieu respecterende ontwikkelingen

-213.369

Om aan de voorschriften van het BBV te voldoen over de renteomslag, is de renteomslag verhoogd naar 0,75% terwijl 0,5% is begroot. Hierdoor ontstaat op dit programma een nadeel, met daartegenover een voordeel op het programma Beleggingen en overige baten en lasten. De afwijking ontstaat derhalve agv toepassen van wettelijke regels en heeft per saldo geen financiële impact. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

55 Cultuurhistorische kwaliteit

 243.175

geen

71 Ruimte voor economie en voorzieningen

  208.047

geen

72 Werk en inkomen

 -845.590

Het nadeel ontstaat op BUIG. We zijn wettelijk verplicht uitkeringen te verstrekken, ongeacht het budget dat het Rijk ter beschikking stelt. In de MARAP is de raad over de afwijking geïnformeerd. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

73 Armoede en schulden

   59.020

geen

91 Beleggingen en overige baten en lasten

 -1.036.129

Op dit programma drukt het nadeel als gevolg van VPB (-1,6M). In de jaarrekening is zekerheidshalve een extra vpb-last genomen in verband met de resultaten die de gemeente geniet uit reclameconcessies over de periode 2018 t/m 2022. De Belastingdienst is van mening dat de opbrengsten die gemeenten genieten uit concessies met reclame-exploitanten belast zijn voor de vennootschapsbelasting. De gemeente ‘s-Hertogenbosch deelt dit standpunt niet en gaat in bezwaar tegen de correcties die de Belastingdienst doorvoert op de ingediende aangiften vpb.  De gemeenteraad is al een aantal jaren middels de risicoparagraaf van de begroting en jaarrekening geïnformeerd over deze post. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

92 Gemeentelijke belastingen

  687.530

geen

93 Algemene uitkering gemeentefonds

 -870.218

De begrotingsafwijking ontstaat door actualisatie van de berekening van de algemene uitkering. De gemeente heeft geen invloed op de uitkomst van de berekening. Gedurende het jaar wordt de gemeenteraad op diverse momenten geïnformeerd over de ontwikkeling van de algemene uitkering. Conclusie: geen begrotingsonrechtmatigheid.

Totaal

  -1.957.351

Conclusie obv bovenstaande analyse van de programma's met een nadelige uitkomst geen materiële begrotingsonrechtmatigheid.

Verrekening reserves

Programma

 toevoeging 

 beschikking

11 Bestuursorganen en -ondersteuning

  - 

 577.953

Hogere beschikking betreft inzet bedrijfsrisico reserve Stadsbeheer. Dit is een gesloten circuit (FV 212)

13 Dienstverlening      

 -63.836

  - 

Reserve nog uit te voeren werken. Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt.

Conclusie

32 Gezondheid

 -3.784.969

  648.376

reserve nog uit te voeren werken (25K toevoeging en 35K beschikking). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt.
Reserve SZF (toevoeging 3.760K toevoeging en 613K beschikking). DIt is een gesloten circuit (FV 212). 

Geen begrotingsonrechtmatigheid

33 Veiligheid           

 -1.464.744

Reserve Zorg- en veiligheidshuis (extra toevoeging 516K). Dit is een gesloten circuit (FV 212).
reserve nog uit te voeren werken (extra toevoeging 949K) . Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt, in dit geval betreft het voornamelijk de budgetten die beschikbaar zijn voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. 

Geen begrotingsonrechtmatigheid

35 Cultureel klimaat    

  - 

  -

Geen begrotingsonrechtmatigheid

39 Opgroeien en talentontwikkeling

  - 9.527.863

  7.106.929

Hogere beschikkingen (7.117K) en hogere toevoegingen (10.314K) betreffen de reserve SZF. DIt is een gesloten circuit (FV 212). In dit geval betreft het verrekening van de resultaten van Jeugdhulp.

Geen begrotingsonrechtmatigheid

40 Wonen en zorg

 - 8.778.702

  470.163

Hogere storting in reserve uit te voeren werken (15K). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Betreft hier budgetten opvang Oekraïense vluchtelingen en POK middelen.
Resultaten Beschermd Wonen tov begroting worden verrekend met reserve SZF (gesloten circuit vastgelegd in FV 212). Hierdoor 499K meer beschikt over en 8.764K meer toegevoegd aan de reserve SZF.

41 Participatie en daginvulling

 -65.000

                        -  

Hogere storting in reserve uit te voeren werken (65K). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Betreft hier budgetten opvang Oekraïense vluchtelingen en mantelzorgbeleid.

Geen begrotingsonrechtmatigheid

51 Wonen en werkomgeving

  - 23.959.280

 1.514.500

De hogere storting betreft voor 21,2M het resultaat grondbedrijf. Dat wordt verrekend met de reserve grondbedrijf (gesloten circuit FV 212). Daarnaast 2,8M extra afgedragen aan reserve grote werken. Ook dit is een gesloten circuit FV 212.
De hogere beschikkingen betreffen per saldo eveneens resultaatverrekening grondbedrijf. Gesloten circuit (FV 212).

Geen begrotingsonrechtmatigheid

52 Bereikbare stad      

  -  

  -  

Geen begrotingsonrechtmatigheid

53 Sport en recreatie   

  -  

  -  

Correctie afschrijvingen tlv reserve vaste activa (gesloten circuit FV 212).

Geen begrotingsonrechtmatigheid

54 Milieu respecterende ontwikkelingen

  - 255.072

De hogere stortingen betreffen enerzijds de verrekening van de VPB correctie afvalstoffendienst (109K) met de bedrijfsrisicoreserve Afvalstoffendienst (gesloten circuit 212). Anderzijds reserve nog uit te voeren werken. Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft hier diverse projecten duurzaamheid.

55 Cultuurhistorische kwaliteit

 - 42.834

   -  

reserve nog uit te voeren werken (36K hogere storting). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft hier haalbaarheidsstudie herbestemming monumenten en materiële verzorging archieven.
Daarnaast is 7K extra gestort in de bedrijfsreserve van Stadsarchief. Dit is een gesloten circuit (FV 212, bedrijfsreserve).

Geen begrotingsonrechtmatigheid

71 Ruimte voor economie en voorzieningen

 -1.798.363

    -  

reserve nog uit te voeren werken (20K hogere storting). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt.
Daarnaast is bijdrage uit Sociaal en Zorgfonds (1.778K) aan de realisatie van Vrouwenopvang gestort in de reserve vaste activa. De raad heeft in zijn vergadering van 13 december 2022 hiertoe besloten (rv 14390912).

Geen begrotingsonrechtmatigheid

72 Werk en inkomen

-  4.452.539

  -

De hogere toevoeging betreft enerzijds het resultaat op het participatiebudget (3,9M) dat onderdeel is van de decentralisaties SD en verrekend wordt met de reserve SZF (FV 212). Anderzijds betreft het een hogere storting in de reserve uit te voeren werken (0,9M).  Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt. Het betreft met name Rijksmiddelen voor het Regionale Werkbedrijf.
Er is 0,35M minder onttrokken aan de Reserve FWI.

Geen begrotingsonrechtmatigheid

73 Armoede en schulden

 -1.023.970

  -  

reserve nog uit te voeren werken (1,023K hogere storting). Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt.  Het betreft hier vooral de middelen voor het verstrekken van de Energietoeslag en POK.

Geen begrotingsonrechtmatigheid

91 Beleggingen en overige baten en lasten

 -1.871.720

  -  

Op dit programma zitten diverse verrekeningen met reserves. Op individueel niveau zijn overschrijdingen (hogere toevoegingen) zichtbaar op:
1. Reserve uit voeren werken (2,2M): betreft m.n. middelen opvang Oekraïense vluchtelingen. Bij MARAP wordt inschatting gemaakt van incidentele budgetten die in het begrotingsjaar niet volledig worden aangewend. Deze inschatting wordt verwerkt in BWN (art 7 lid 8 FV). Afwijkingen van de inschatting worden in de jaarrekening verwerkt.
2. Algemene reserve (2,9M): betreft storting van het resultaat actualisatie 2022 (raadsbesluit).
3. Reserve ICT (0,45M): betreft gesloten circuit (FV 212).

Geen begrotingsonrechtmatigheid

92 Gemeentelijke belastingen

  -  

  -  

93 Algemene uitkering gemeentefonds

-7.927.279

  -  

Betreft
1) extra dotatie aan reserve SZF (1,0M). In decembercirculaire zijn additionele middelen toegekend voor het Sociale Domein. Deze middelen zijn onderdeel van het gesloten circuit SZF (FV 212).
2) rijksmiddelen (taakmutaties, decentralisatie-uitkeringen) die pas in december aan de gemeente zijn toegekend (m.n. energieheffing). Deze middelen (6,9M) worden conform bestendige gedragslijn gestort in de reserve uit te voeren werken, zodat ze in 2023 ingezet kunnen worden voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen.
3) Reserve verkiezingen (23K): deze middelen zijn onderdeel van het gesloten circuit reserve verkiezingen.

Geen begrotingsonrechtmatigheid

Totaal

 -65.016.171

  10.317.921

Conclusie: geen onrechtmatige toevoegingen dan wel beschikkingen over reserves.

Investeringskredieten 

Programma

Overschrijding

11 Bestuursorganen en -ondersteuning

 -  

13 Dienstverlening      

 -  

32 Gezondheid

 -  

33 Veiligheid           

 -  

35 Cultureel klimaat    

 -  

39 Opgroeien en talentontwikkeling

 -  

40 Wonen en zorg

 -  

41 Participatie en daginvulling

 -  

51 Wonen en werkomgeving

 53.010

Afboeken negatieve kredieten, ook aan inkomsten kant (50K). Restant niet materieel. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig.

52 Bereikbare stad      

 2.077.528

Overschrijdingen op uitgavenkredieten, deels gecompenseerd door overschrijdingen aan inkomsten kant (€ 1,5M) . Het resterende saldo valt grotendeels weg tegen het saldo van de afboekingen (sec SO 1,8M uitgaven en 1,35M inkomsten). Bij SB worden de restantkredieten TF Deutersestraat afgeboekt. Uitgaven en inkomsten lopen hier tegen elkaar weg. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig.

53 Sport en recreatie   

 96.035

Op hetzelfde programma vindt een afboeking plaats van € 116.241; daarmee wordt voldaan aan artikel 6 lid 4b van de financiële verordening. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig.

54 Milieu respecterende ontwikkelingen

 127.338

Op hetzelfde programma vindt een afboeking plaats van € 6M; daarmee wordt voldaan aan artikel 6 lid 4b van de financiële verordening. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig.

55 Cultuurhistorische kwaliteit

71 Ruimte voor economie en voorzieningen

72 Werk en inkomen

 58.349

Op hetzelfde programma vindt een afboeking plaats van € 131.044; daarmee wordt voldaan aan artikel 6 lid 4b van de financiële verordening. Conclusie: overschrijding niet onrechtmatig.

73 Armoede en schulden

 -  

91 Beleggingen en overige baten en lasten

 -  

92 Gemeentelijke belastingen

 -  

93 Algemene uitkering gemeentefonds

 -  

Totale gerapporteerde overschrijdingen

 2.412.260

Bovendien vastgesteld dat correcties op uitgavenkredieten (€ 3,3 miljoen) gecompenseerd worden door even grote correcties op de inkomstenkredieten

En dat de afboeking van inkomstenkredieten (€ 3,8 miljoen dit betreft restauratie militair erfgoed), geleid heeft tot afboeking van het uitgavenkrediet voor hetzelfde bedrag. 

Conclusie: geen onrechtmatige overschrijdingen van investeringskredieten.

 

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2023 13:34:41 met de export van 08/24/2023 13:13:17